ارتباطات و رسانه

وبلاگ دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز - ورودی 1393

ارتباطات و رسانه

وبلاگ دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز - ورودی 1393

عضویت در خبرنامه

ارتباطات و رسانه

مطالب منتشر شده در این وبلاگ توسط ارتباطاتی‌های دانشگاه آزاد تهران مرکز تهیه شده است.

این مقاله در پی آن است تا به پاسخ گویی به سؤال «رابطه ی دین و توسعه» از منظر شهید مطهری بپردازد.

آنچه مسلم است، در نگرش ایشان، هر نوع دینی با توسعه سازگاری ندارد؛ همچنان که هر معنی و مفهوم، و هر الگو و استراتژی از توسعه نیز با دین همگامی و همراهی نخواهد داشت. به اعتقاد وی، دینی که بین دنیا و عقبی تعارض می بیند، و یا علم و دین و وحی و عقل را منافی یکدیگر می پندارد؛ هرگز راهی به سوی توسعه، و گامی در جهت توسعه نمی تواند بردارد. کما این که توسعه ای که انسان را به دین گریزی و خدا فراموشی می خواند، و دستاورد آن به عقب راندن و کنار گذاشتن آموزه های الهی و وحیانی است، با هیچ دینی نمی تواند همراه گردد.

اما اگر توسعه بستری برای رسیدن انسان به کمال انسانی اش باشد و کمال انسانی را، به تعبیر شهید مطهری، در تعادل و توازن انسان بدانیم، هدف و جهت توسعه باید عبارت از ارتقای مستمر یک جامعه یا نظام اجتماعی به سوی یک زندگی بهتر و انسانی تر باشد. بدین ترتیب جهت و هدف توسعه چیزی جز گسترش و تقویت گزینه های انسانی نیست، بر این مبنا چنین توسعه ای نه تنها سر ناسازگاری با دین نداشته، بلکه می توان چنین نتیجه گرفت که چنین توسعه ای زمینه برای دست یابی دین به اهدافش را فراهم می کند، زیرا چنین توسعه ای در تمامی ابعادش، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سبب بروز و ظهور استعدادهای نهفته در انسان گردیده و راه را برای تحقق استعدادها و قابلیت های او میسر می سازد. همان چیزی که، به تعبیر شهید مطهری، «قرآن تصریح می کند که نظام هستی و آفرینش، بر عدل و توازن و براساس استحقاق ها و قابلیت هاست»، تا بشر بتواند به شکوفایی استعدادهای نهفته در ذات و آفرینش خود بپردازد.

دریافت فایل

تهیه و تنظیم: عباس کیایی نژاد
*******************************************************
نقد و نظارت، اطّلاع رسانى صادقانه و شفّاف، طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه

  • seyyed mohammad hoseini

توسعه

دین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی