تبلیغات انتخاباتی، استاد دکتر میرفخرایی
تبلیغات در مطالعات علمی دوجنبه را شامل میشود: تبلیغات تجاری و تبلیغات سیاسی که به «پروپاگاندا» معروف است.
قریب به اتفاق محققان و اندیشمندانی که پروپاگاندا را تعریف کرده اند، روی مفاهیمی چون «قصد و غرض داشتن» و «سوگیری» آن تاکید داشته و دارند. فرهنگ لغت اکسفورد (۲۰۰۲) واژه پروپاگاندا را شامل «ایدهها و بیاناتی» میداند که «امکان نادرستی و مبالغه در آنها وجود دارد و با هدف کسب حمایت برای یک رهبر سیاسی، یک حزب و غیره استفاده میشود». دائرة المعارف اینترنتی ویکیپدیا نیز پروپاگاندا را اینگونه تعریف میکند: «انتشار اطلاعات باهدف تأثیرگذاری بر افکار یا رفتار مردم.
پروپاگاندا برخلاف اصل «بی طرفی» در ارائه اطلاعات، در اصلیترین جوهره خود، اغلب اطلاعات را ابتدائا برای تأثیرگذاری بر مخاطب خود ارائه میکند.
پروپاگاندا غالبا حقایق را به صورت دستچین شده نمایش میدهد... تا به یک واکنش احساسی نسبت به اطلاعات ارائه شده دست یابد تا واکنش منطقی. نتیجه دلخواه، تغییر نگرش نسبت به موضوع، در مخاطب مورد نظر است.»
- ۹۴/۰۳/۰۷